Saint-Omer, Bibliothèque d'agglomération de Saint-Omer, 119

Gregorius I (Registrum epistolarum) - Augustinus Hipponensis (Pseudo) (De reuerentia dominici corporis) - Ivo Carnotensis (Sermones, Panormia) - Isidorus Hispalensis (De ecclesiasticis officiis) - Expositio diuinorum officium - De duodecim fundmentis ciuitatis dei - Anselmus (Monologium / Exemplum meditandi de ratione fidei) - Isaac de Stella (De anima) - Richardus Sancti Victoris (De mysteriis rerum gestarum / Allegoriae in uetus testamentum) - Etc.

Parchemin · A-B + 124 ff. + C · 352 x 250 mm · Abbaye de Clairmarais (Saint-Omer, Pas-de-Calais)‏Abbaye de Clairmarais · 1175-1200

- Contenu

(Bvb) Tabula Gregorius de generibus illusionum Augustinus de reverentia Dominici corporis Item capitula quedam de negligentia altaris Sermones Iuonis Carnotensis episcopi Ius de sacramentis (neophyt]orum [IIus] de excellentia [sacrorum] ordinum [et] de vita ordinandorum. [I]IIus de [significatione indument]orum [sacerdotalium] [IIIIus] de convenentia veteris ac novi Testamenti Vs de eadem re VIus [Deus] natus et passus sit V[II]us [Quid] ecclesie designet edificatio et dedicatio. Item liber amalarii de usibus ecclesiasticis Item de duodecim lapidibus civitatis Dei Item tractatus de unitate summe Trinitatis Item tractatus de symbolo D’une main contemporaine, qui ne mentionne que les textes de la première partie du volume (f. 1-72v) Parchemin fin et quasi détruit
(1rv) Gregorius I (pape ; 0540?-0604)GREGORIUS I , Registrum epistolarumLibellus Responsionum / Epistula ad Augustinum anglorum episcopum seu Responsiones (extraits de la fin) « Interrogatio Augustini anglorum episcopi . Si post illusionem que per somnium solet accidere vel corpus domini ...... ex delectatione quam portat invictus » 1714 77, 1198A14-1200 Gregorius de generibus illusionum (d’après la table). Ici sous format question et réponse. P. Meyvaert a fait le point sur cette série de textes: Le Libellus responsionum à Augustin de Cantorbéry : une oeuvre authentique de saint Grégoire le Grand, dans Grégoire le Grand. Colloque à Chantilly du 15 au 19 septembre, 1982 (Colloques internationaux du CNRS), Paris 1986, p. 543-550. Rubr. : « Augustinus yponensis episcopus ». Cite l'article de J.-P. Bouhot, Les pénitentiels attribués à Bède le Vénérable et à Egbert de York, dans RHT 16, 1986, p. 143-169.
(1v-2r) AUGUSTINUS HIPPONENSIS (PSEUDO) , De reverentia dominici corporis « Augustinus Yponensis episcopi . Fratres karissimi, quisquis se aliquo crimine scilicet inuidie ueneno vel iracundie furore ...... perpetua excommunicatione separemur » (titre d’après la table et le catalogue médiévale)
(2r-2v) Item capitula qued am de negligentia altaris (titre d’après la table) Six courts extraits des conciles, décrets, etc.
(2r) Penitentiale « Ex penetentiali Bede presbyteri . Siquis per ebrietatem eucharistiam euomii erit quadraginta dies peniteat ...» 1886, 1887 Le deuxième petit texte se trouve dans le pénitentiel doublement attribué à Beda Venerabilis et à Egbertus Eboracensis
(2v) De negligentia sacerdotis circa corpus et sanguinem domine « Ex concilio Cluniacensi de negligentia sacerdotis circa corpus et sanguinem domine . Si de sanguine aliquid ceciderit supra corporale ...» Notes de Mabillon, Appendice A, n° 7. Cf. St-Omer 770, f. 1r, texte sur le même sujet 2, col. 716-717 passim 150, 1041-1042
(2v) « Iulius papa . Non potest domini calix esse aqua sola aut uinum solum ...... ad gradus sui officium redeat quod amisit » Le dernier extrait, non identifié.

(2vb-37rb) Ivo Carnotensis (saint ; 1040?-1116)IVO CARNOTENSIS , SermonesSermones 162, 505-566 Sermons, ici dans l’ordre I, II, III, V, VI, IV. Rubr. du premier sermon : « Sermo domini Yuonis episcopi Karnotensis de sacramentis neophytorum in synodo ». L’ensemble des sermons I à IV est parfois dénommé « livre de sacrements ». Le cinquième titre, le « De eodem » de l’inventaire et de la table, ne correspond à rien dans le texte.
(37v-49r) Expositio Petit florilège sur les lectures de l'office et les objets liturgiques proche de celui de St-Omer 92, f. 154v-165v, avec divisions et rubriques un peu différentes. Chaque version comporte quelques phrases qui manquent dans l'autre.
(37va-38ra) Ivo Carnotensis (saint ; 1040?-1116)IVO CARNOTENSIS , PanormiaPanormia « Incipit liber Amalarii . In septuagesmia canitur et legitur. In principio quod est pentatheucum Moysi usque ad passionem dominmi ...... tanto eius nauitati legitur proximus. » p. 126, rapproche ce texte à celui, atttribué à Bède, du f. 222rv d'Arras, BM 535 (607) du début XIIIe siècle, provenant de Saint-Vaast et manquant deux feuillets de la fin 161, 1424-1340B5 = De usibus ecclesiasticis, d'après la table des matières). Plusieurs petits chapitres sont identiques aux passages du Liber quare, une sorte de catéchsime anonyme, parfois attribué à Amalaire,
(38ra-41ra) Isidorus Hispalensis (saint ; 0560?-0636)ISIDORUS , De ecclesiasticis officiisDe ecclesiastices officis, Lib. II passim « Psallere usum est primum post Moysen ...... per uniuersum orbem mos iste saluatoris est » 1207 ms. cité, ff. 37v-49r 1504 83, 742A11- 755A8 passim p. 6, ligne 1- p. 20, ligne 22 passim (Lib. I, c. 5-18) Initiale de couleur, mais sans rubrique.
(41ra-49ra) ANONYMUS , Expositio diuinorum officium « Spiritus sancti gratia in inspirate dicendum est quid in se contineat rationis diuersitas, quae agitur in offficio misse ...... in altari usque ad finem misse iacens in sepulchris usque ad finem seculi » 147, 199C-212A6. (Titre de la PL) Ce manuscrit ajoute quelques phrases sur l'évêque : « Episcopo consecrato datur baculus ut eius iudicio subditam plebem... /...quid per baculum nisi pastorat cura significatur. Baculo enim sustentat custodit, erigit ».

(49ra-50rb) ANONYMUS , De duodecim fundmentis civitatis dei « quam uidit beatus Iohannes in apocalypsi. . Primus iaspis ponitur in fundamento civitatis dei qui talem naturam habet ...... nisi habuerit has virtutes quos isti lapides significant celestia Ierusalem. » col. 1123 117, 115D12-118D8 (jusqu'au mots « Et bene excremus ponitur... ») (titre courant et table des matières : lapidibus)
(50va-60rb) Anselmus (saint ; 1033-1109)ANSELMUS , Monologium / Exemplum meditandi de ratione fidei « Tractatus quidam de trinitate. . Cum tam innumerabilia bona sint, quorum tam multam diuersitatem ...... (60r) ut pari amore uterque diligat se et alterum » 158, 145B5 (vers le milieu du c. 1)-201B (fin cap. 51) passim p. 58, [14], ligne 5- p. 160 [65], ligne 18 I, AMAL 8 : « Attribution erronée fondée sur une mention portée par une main du XVIe siècle f. 50v... » (titre d’après la table et les titres courants : Tractatus de unitate summe trinitatis). Au-dessous de la rubrique, d’une main plus petite : « Amalarius de trinitate ». Précédé par trois lignes : « Greci summam trinitatem dicunt tres substantias in una persona ; eadem fide qua nos tres personas in una substan ». Ici le texte est remanié, et divisé en neuf parties très inégales, avec rubriques et quelques petites initiales de couleur marquant des sous-divisions. Certaines parties du discours, surtout vers le début du texte et parfois en face d’une majuscule fourrée, sont indiqués dans la marge : oppositio, assumptio, conclusio, diuisio, inconuenientes, comparatio.
(60ra-67vb) Isaac de Stella (11..-1169?)ISAAC DE STELLA , De animaDe anima « Tractatus abbatis Ysaac de anima . (61r) Dilecto suo Achero, frater Yssac se et quod sibi. Cogis me, dilectissime, scire quod nescio et quod nondum didici docere ...» 194, 1875-1890
(67va-72vb) « Tractatus de simbolo . Quando beatum legimus Paulum apostolum dixisse fidelibus. Vos autem filii lucis et filii diei non estis noctis neque tenebrarum ...» (I Th 5, 5)
(72vb-124va) Richardus Sancti Victoris (1110?-1173)RICHARDUS SANCTI VICTORIS , De mysteriis rerum gestarum / Allegoriae in uetus testamentum « Incipit prologus magistri Hugonis canonici Sancti Victoris in sequenti opere . » 7318 2.2.1.1., p. 67, n° 190
(72vb) « In precedentibus premissa descriptione originis et discretionis artium ...» Le premier prologue manque.
(73ra) « Incipit prologus libri primi . Liber primus tractat de mysteriis uerum gestarum a conditione mundi ...»
(73ra) Table des xix capitula.
(73ra) Lib. I-VIII. « De significatione celi et terre . In principio creauit Deus celum et terram ...» 175, 635-735 passim Liber primus Voici l’ordre des chapitres du livre III : 1-15, 17, 18, 19, 22, 20. Sans titre et sans rubrique finale.
(124v) «... in corporibus, spiritualibus, ante angelica agmina »

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Comment citer cette notice ?
Institut de recherche et d'histoire des textes (IRHT-CNRS), «Notice de Saint-Omer, Bibliothèque d'agglomération de Saint-Omer, 119», dans Stutzmann Dominique (dir.), Saint-Bertin : centre culturel du VIIe au XVIIIe siècle, 2016 (permalink : http://saint-bertin.irht.cnrs.fr/site/php/notice.php?id=Saint-Omer119&catalogue=st-omer). Consultation du 14/10/2024.