(1r-v)
Bernardus Claraevallensis (saint ; 1090?-1153)BERNARDUS CLARAEVALLENSIS
,
Epistula IV ad Arnoldum abbatem Morimundi
«
Epistola Bernardi ad Arnoldum abbatem
morimundi ii qui abbatiam suam voluit
relinquere
. Domino abbati Arnoldo frater Bernardus de Claravalle, spiritum
compunctionis et consilii
...
—... et ob hoc secure peragas
» 182, col.89-91
Exemplaire complet.
(2ra-114vb)
Thomas Cantimpratensis (1201?-126.?)THOMAS CANTIPRATENSIS
,
Bonum universale de apibusBonum universale de
apibus
Exemplaire anonyme apparemment complet.
(2ra-2va)
Prologus libri I
«
Incipit textus de proprietatibus apum ex multis libris
philosophorum pro fundamento primi libri hic in unum collectus et
per capitula iuxta numerum particularum eius distincta in hoc primo
libro moraliter exponendus.
. » Suit la liste des incipits des chap. du livre I jusqu’au f.
2rb.
(2rb-2va)
« Hec igitur de textu pro fundamento primi libri posuisse
sufficiant… Nunc igitur brevissimus incipit prologus duabus
tabulis huius voluminis superponendus. Ut omnia que in duobus
libris presentis huius voluminis de apibus diffuse satis ac
spaciose quamuis utiliter valde digesta sint...
. ...—... consequenter eiusdem libri tabula nunc subiungitur in qua
iuxta numerum partium textus viginti quinque capitula
particulatim divisa satis manifeste premonstrantur.
(titre final) Explicit prologus ante tabulas primi libri et secundi.
Prefatiuncula de prelatis prenotatur. Unum caput
etc.
.»
(2va-3va)
Tabula capitulorum libri I
« Nunc incipit tabula de capitulis libri primi. Continentia
capituli primi
. Prelatus sit bone vite et bone fame
...—... Conclusio capituli et libri primi.
(titre final) Explicit tabula primi libri.
.»
(3vb-26r)
Liber primus de apibus
(3vb-4r)
Prologus
« Incipit epistula actoris huius libri qui bonum universale
de proprietatibus apum nominatur ad fratrem Humbertum magistrum
oridinis predicatorum ut eundem librum per se corrigat et
universaliter per totum dictum ordinem faciat
publicari.
Incipit Epistula
. Reverendo in Christo Patri Fratri humberto magistro ordine
predicatorum, frater humilis cuius nomen ad presens non urget
neccessitas nominari. Rogatus instantissime a quibusdam
familiaribus meis
...—... in volumen vos Christi pietas tueatur.
(titre final) Explicit prologus in libro de apibus.
.»
(4r-26r)
Liber primus
« Incipit liber primus qui dicitur bonum universale de
apibus.
Prefatiuncula de prelatis.
. Unum caput Christum in unitate ecclesie fideles habent et
habent et huic obedire satagunt
...—... ad apum populos transeamus pausationis modice
intersticis respiremus.
(titre final) Explicit liber apum primus qui loquitur de prelatis.
.»
(26r-109v)
Liber secundus de apibus
« Sequitur secundus. Cap. Im. Incipit
prefatiuncula de generali distinctione subditorum ex qua liber
secundus incipit.
. Omnis ecclesiasticus ordo subdivisione triplici in episcopis,
in presbuteris et clericis ordinatur… sicut in precedentibus
distinguatur. In tribus distribuuntur ordinibus apum plebes… Pars
autem prima illarum est que matres et emerite sunt…
...—... Explicit, et rogo ut si aliquid in labore vel aliis umquam
meruerim illum tamquam me participem faciat et corsortem. Ihesus
Christus dominus noster qui cum Patre et Spiritu Sancto vivit et
regnat Deus per omnia secula seculorum. Amen
(titre final) Explicit liber qui prenotatur bonum universale dictus
liber de apibus.
.»
(110ra-110vb)
Altera pars textus de proprietatibus apum
« Incipit altera pars textus de proprietatibus apum hic in unum
pro fundamento secundi libri collecta particulatimque distincta ut
iuxta numerum particularum mensuretur et numerus capitulorum.
. Textus pro primo capitulo. Distribuuntur in tribus ordinibus
apum plebes
... (titre final) .» Suit la liste des incipits des chap. du livre II, juqu’au f.
110vb où commence la table des matières par chapitre.
(110vb-114vb)
Tabula secundi libri capitulorum
« Nunc incipit tabula secundi libri capitulorum et partium est
status cenobitarum…
[A partir du f.111v, les numéros des
chapitres ne figurent plus dans les rubriques : « continentia
c[apituli] ».]
. ... De fine libri et actoris peticione.
(titre final) Explicit tabula secundi libri.
.»
(116r-124r)
Exordium magnum Cisterciense (excerpta).
«
(titre final) Expliciunt excerpta de fratribus cysterciensibus.
[Cette mention n’est pas de la main du texte, mais d'une main
contemporaine.]
.» N.B. : le même recueil d’extraits figure sous le même titre : «
excerpta de fratribus cisterciensibus » dans le ms.
Valenciennes, Bibl. mun. 234 (225), XIVe siècle ,
f.121 et suiv. , ce ms. a appartenu aux Recollets de
Valenciennes.
(le bas du
(124r)
est resté
blanc)
(116r, l. 1-13)
,
Distinctio I, Cap. XXXI : De eo quod beatus pater Stephanus
successoris sui indignitatem per spiritum agnovit et de pretiosa
morte ejus
« . Instante tempore quo emeritororum laborum pater Stephanus
senex in gaudium Domini sui introducendus ad sumni patri familias
convivium ascensurus decomberet…
...—... et ad portas paradisi coronandus ascndit
» p. 88, l. 30 - 89, l.
13
(116r, l. 14 - 123r, l.
20)
,
Dist. I, Cap. XXXII : De vita et optimis moribus R.P. Fastradi
Cist. Abbatis
« . Fastrardus autem tunc abbas Cambronensis decedente pie
memorie domino Roberto
...—... (titre final) .» p. 90, l. 1
(123v, l.21 - 124r, l.
19)
,
Distinctio VI, cap. V : De religiose viro in cujus morte animae
deunctorum ex sequias celebrare visae sunt
« . In partibus minoris Britannie erat aliquando homo quidam
secularis qui licet secularibus negociis deditus
...—... posmodum prior eiusdem ecclesie constitutus est
(titre final)
Finis est hic.
.» p. 353, l. 36 - p. 355, l.
13
(124r, l. 19)
,
Dist. VI, cap. VI : De milite qui a periculo mortis per
fidelium animas liberatus est
« . Constat enim compassionis affectu
...—... aut citius finiri sentiunt quas peccatis suis exigentibus
duras vel diuturnas fore debuisse non nesciunt
(titre final) .» p. 356, l. 22 - p. 356, l.
27-28
(124v-127v)
PS. AUGUSTINUS
,
Speculum peccatorisSpeculum
peccatorum
«
Incipit Speculum peccatoris a beato Augustino editum.
. Quoniam carissimi in via huius seculi fugientis sumus dies
nostri sicut umbra pretereunt
...
—... ille concedat qui est in secula benedictus. Amen.
» Exemplaire complet.
(127v)
PSEUDO-IGNATIUS ANTIOCHENUS
,
Epistola I (translatio latina)
« Epistola beati Ignatii ad beatum Johannem evangelistam
. Iohanni sancto seniori Ignatius et qui cum eo sunt fratres. De
tua mora dolemus graviter
...—... disponas cum desiderio meo et valeas.
(titre final) Explicit
.»
(128r-128v)
Eadmerus (106.?-113.?)EADMERUS CANTUARIENSIS
,
Vita sancti Anselmi (Vita Anselmi sive Vita sancti Anselmi archiepiscopi et quaedam miracula eius)Vita sancti Anselmi (lib. I, cap. 30-31)
«
Responsiones beati Anselmi cantuariensis archiepiscopi ad
obiectiones cuiusdam abbatis de pueris monachi, ordinis beati
Benedicti.
. Quodam tempore cum quidam abbas quiadmodum regionis habebatur
cum beato Anselmo cantuariensus archiepiscopo
...
—... veniamque de preteritis petiit et emendationem de futuris
promisit.
» 158, col.67B-68D
Excerptum = lib. I, cap. 30 et 31 (autre exemplaire de cet extrait
sur l’éducation des enfants moines dans les monastères : Oxford,
Bodl., Bod. 746, f.1. cf. catal. Madan II, 2768, p.
534).
(128v-130r)
Petrus Damianus (saint ; 1007-1072)PS. BASILIUS MAGNUS
(I.E. PETRUS DAMIANUS)
,
De laude solitariae vitae (i.e. Liber qui dicitur Dominus vobiscum
(Opusc. XI), cap. XIX. )
«
Incipit opusculum beati Basilii episcopi de laude celle et vite
solitarie.
. Libet de singularis vite meritis
...
—... donum non manufactam eternam in celis. Amen.
» 145, col. 246-251 (= ch. 19 de
l’œuvre de Pierre Damien)
Exemplaire complet.
(130r-133v)
Bernardus Claraevallensis (saint ; 1090?-1153)BERNARDUS CLARAEVALLENSIS
,
Epistula I Ad Robertum monachum et cognatum suum.
«
Epistola beati Bernardi abbatis ad dominum Robertum monachum et
cognatum suum qui ordinem cysterciensem post professionem dimissat et
ad Cluniacum se transtulerat
. Bernardus abbas Roberto adolescenti. Satis et plusquam satis
sustinui dilectissime fili Roberte si forte dei pietas et tuam per se
et meam per
...
—... si nullam ex eis in te reppererit emendationem
» 182, col. 67-79
Exemplaire complet.
(133v-134r)
Bernardus Claraevallensis (saint ; 1090?-1153)BERNARDUS CLARAEVALLENSIS
,
Epistula LXXXIX ad Agerium canonicum.
«
Item, Epistola eiusdem ad Ogerium canonicum regularem
. Indignaris forsitan vel ut temperantius dicam miraris, quod pro
longiori epistola
...
—... vel, si maturius adveneris, ipse deferas tecum
» 182, col. 220-221
Exemplaire complet.
(134r-136r)
Petrus Blesensis (113.-1212?)PETRUS BLESENSIS
,
Epistula LXXXVI ad Alexandrum monachum.
«
Incipit epistola magistri Petri Blesensis ad Alexandrum monachum
qui ordinem Cartusiensi post professionem deservit et ad Cluniacum se
transtulit.
. Magister Petrus Blesensis Alexandro monaco salutem et in
desiderio salutari constanciam. Si concepte indignationis
...
—... domum tibi aedifices gehennalem
(titre final) Explicit epistola
.» 207, col. 262-272
Exemplaire complet.
(136v)
Bernardus Claraevallensis (saint ; 1090?-1153)BERNARDUS CLARAEVALLENSIS
,
Epistula XXV ad Hugonem Rotamagensem episcocum.
«
Epistola Bernardi ad Hugonem Rothomagensem
[Mention dans la
marge sup. d'une autre main.]
. Si diei maliciam invalescit non prevaleat ; si turbat non
perturbet.
...
—... quia incessanter petto.
» 182, col. 129-130
Exemplaire complet.
(137r-138v)
Joannes Cassianus (saint ; 0360?-0432?)IOHANNES
CASSIANUS
,
De institutis coenobiorum (lib. IV, cap. XXXIII-XLIII)
«
Sequitur aliqua de institutis venumtiationum excerpta ex quarto
libro [de vitis patrum] Cassiani a XXXII capitulo usque ad finem dicti
libri
. Sicut namque immensa gloria fideliter servientibus Deo
[[=lib IV, initium cap. XXXIII]]
...
—... puritate vero cordis apostolice caritatis perfectio
possidetur.
[[=finis libri IV]]
» Excerptum = lib. IV, cap. XXXIII-XLIII.
(142r-148r)
Bernardus Claraevallensis (saint ; 1090?-1153)BERNARDUS CLARAEVALLENSIS
,
Apologia ad Guillelmum abbatemApologia ad Guillelmum
abbatem
«
Epistula B[ernardi] apologetica id est excusatoria ad dominum
Willelmum abbatem Sancti Theodorichi.
[Titre d’attente pour le
rubricateur (place réservée en blanc pour le titre rubriqué
au-dessus de l’incipit).]
. Venerabili patri Willelmo frater Bernardus fratrum qui in
Claravalle sunt inutilis servus salutem in Domino. Usque modo si quid
me scriptare iussistis aut invitus aut nullatenus adquievi…
...
—... quod ut a nobis et a vobis semper fiat omnino precor et
supplico.
» Texte complet de la première redaction contaminée par la seconde,
par l’insertion du passage : “Ridiculum vero est si tamen … huiusmodi
ineptias » dans le chap. IX =f.146, ligne 8 à partir du bas. F.146v,
ligne 17. Pour caractériser cette première rédaction, voir ce qu’en
disent J. Leclercq et H.M. Rochais, dans la préface à leur édition,
p.67-74, notamment p.68. Dans cet exemplaire où le texte n’est divisé
en partie par aucune rubrique ni aucun sous-titre, le passage du chap.
VIII « Nemo pro huiusmodi … iam fere ubique » manque ; Voir f. 145v,
ligne 20 : « … et dominam interficere. Iam tamen ubique fere sic pro
ordine… ». Le passage du chap. IX modifié ainsi : « Pudet dicere quod
nisi oculis prabassem referri vix crederem … » se trouve au f.146,
ligne 25. Enfin on trouve aussi les variantes mineures telle que « si
quid » et « non ut » dans la première phrase. Les suppressions des
mots « deo auctore » et « ipso protectore » dans une des dernières
phrases, etc. La zone de diffusion de la première rédaction se situe
au Nord de Paris (diocèse de Reims et d’Arras). Cet exemplaire a pu
être copié sur un des 3 mss. des XIIe-XIIIe siècles cités pas J.
Leclercq et H.M. Rochais comme contenant cette première rédaction
contaminée par la seconde. Parmi eux, on remarque un manuscrit de
l’abbaye cistercienne de Clairmarais dans l’ancien diocèse de
Thérouanne, l’actuel St-Omer, BM
138, f.102-107v.
Cote : F. 150 (garde inf.)
Testament (frag.)
Parchemin . XVe siècle
Description physique
· Réglure : Réglure à
la mine de plomb.
· Écriture : Cursiva libraria
Datation : XVe siècle
Contenu :
(150r (garde inf.))
Testament (frag.)
Fragments d'un testament d'une écriture du XVe siècle, en vertu
duquel une dame... lègue à Katherine de
Quaregnon, sa soeur, six hanaps d'argent (
«Katherine de Quaregnon .VI. hanas d’argent» ); à deux
religieux de l'église Saint-Jehan, chacun un hanap d'argent ; à
Robert le Cochon ( «Robert le Cochon» ),
son cousin, «XII fuelles de cousins de haute liche» , etc.
F.150 : Dans le testament, il
est question « «de tels florins que de escus de Haynau petis»
».
F.150 : fragment de testament
utilisé comme folio de garde et cousu avec le dernier cahier de
sorte qu’une partie ressort entre les f. 143-144. Il contient un
fragment de testament d’une dame du XVe siècle de la région du
Hainaut.
Parchemin
· Quelques taches d’humidité dans les marges inférieures au
début et à la fin du manuscrit. Traces de pliure au f.150, jadis
plié comme une charte et incisé pour porter des sceaux.
· Cahiers : F. B + 1-3, binion. Ff.4-115, 14 quaternions. Ff. 116-123,
quaternion. Ff. 124-135, sénion. Ff. 136-143, quaternion.
Ff.144-149, ternion
· Cahiers : II3 + 15IV123 + VI135 + IV143 + III149
· Signatures : F. B +1-3, F.4-115 : signés au début en haut à droite
en chiffres arabe à l’encre noire, de 3 à 14, à partir du
troisième quaternion, f.20 jusqu’au 14ème, f.108. Ces signatures
sont du XVe s. Sans signature : f.116-123, 124-135, 136-143,
144-149.
· Réclames : Avec réclames aux ff. 4-115, 116-123, 124-135, 136-143
et 144-149.
· Réglure : Mine de plomb seulement pour les limites de
justification.
· Justification : 195/200 x 135 mm · 38Prologues et tables des ff.
(2ra-3vb)
et
(110ra-114vb)
longues lignes
· Écriture : Cursiva libraria
· Une main cursive aux ff.
(1r-149v)
(mais addition d’une main contemporaine plus cursive au f. 127v). F.
150 ajouté pour servir de garde d’une autre main
contemporaine
· Signes marginaux :
Certaines parties du
manuscrit ont été très soigneusement revues et corrigées soit de la
main du texte, soit par une main contemporaine (écriture plus cursive,
voir par ex. marge inf. du f.19, marge du f.40, haut du folio 92r,
etc.). D’autres parties ne comportent aucune correction (par ex.
f.124v-130, f.134v et suivants).
Décoration : Quelques titres rubriqués (f.2r à 3v, f.4r, f.26r, f.110r-114v,
f.128r, f.130r, f.133v, f.134r). Un titre en grosses lettres gothiques
à l’encre noire, f.124v. Titres simplement écrits à l’encre noire de
la même écriture que le texte, f.1r, 115r, 115v, 138v… Titres
d’attente dans les marges sup. des f.136v et 142, dans la marge inf.
du f.139r, avec place réservée en blanc pour un titre rubriqué qui n’y
figure pas. Au f.148v titre d’attente dans la marge sup. répété à
l’encre noire par une main contemporaine à la place où aurait dû
figurer un titre rubriqué. Autres titres ajoutés à l’encre noire par
une main du XVe siècle. f.124r et 137r. Initiales rubriquées, pieds de
mouches rubriqués et majuscules rehaussées de rouge.
Reliure :
Reliure moderne fin XVIIe ou XVIIIe siècle en basane marron sur
carton, dos orné de fers dorés, filets d’encadrement à froid sur
les plats, tranches jaspées de rouge et blanc, plats et dos
frottés, épidermures, manque à la marge sup. du dernier plat,
coiffe inf. manquante et sup. de moitié, manque au nerf inférieur,
mors fendus. Gardes de papier filigrané = f. A et C : armoiries non
identifiées dans Briquet. Etiquettes de cote à la coiffe sup. (plus
ancienne, XVIIIe s. ?) et au premier entre-nerf (XIXe – XXe s.).
Datation : Fin du XVe siècle
Origine : Nord de la France
probablement et peut-être Saint-Omer, Saint-Bertin, abbaye O.S.BAbbaye de
Saint-Bertin
Le manuscrit
appartenait à l'abbaye de Saint-Bertin à la fin de l’Ancien Régime. Le
folio qui est utilisé comme folio de garde est écrit en dialecte
français du nord (« cascun », « Haute liche », etc.) et parle du escus
de Haynau petis » et aussi d’une église Saint-Jean et de son prieur.
Comme le ms. contient plusieurs lettres de S. Bernard, la 1ère
rédaction de son Apologie ad Guillelmum et un récit des débuts de
l’ordre, 2 hypothèses se présentent à l’esprit : ou bien le copiste de
Saint-Bertin a utilisé des modèles provenant d’une abbaye cistercienne
de la région (mais St-Bertin possédait aussi plusieurs mss. des œuvres
de St. Bernard dans lesquels le copiste a pu glaner), ou bien le ms. a
été copié dans une abbaye cistercienne puis acquis par St. Bertin. Il
y a à proximité de St-Omer l’abbaye cistercienne de Clairmarais de la
ligne de Clairvaux (diocèse de Thérouanne, puis de St-Omer). Mais
l’ancien catalogue de ses mss. qui subsiste est antérieur au ms. (fin
XIIIe-XIVe s.) et le catalogue de 1791 date de l’époque où le ms.
appartenait sûrement à St. Bertin. En tout cas ces deux catalogues ne
citent aucun exemplaire du Bonum de Apibus de Thomas de
Cantimpré.
Provenance : Saint-Omer, Saint-Bertin, abbaye O.S.BAbbaye de
Saint-Bertin
(1r)
[XVIIIe
siècle]
«
289
»
Ancienne cote de la bibliothèque de Saint-Bertin.
·